FUNCTIONAL-COMMUNICATIVE POTENTIAL OF SIGNIFICANT-PERSONAL SENTENCES: PERSONALIZATION OF THE MEDIA SUBJECT

Authors

Keywords:

definite-personal sentence, personality, personal (personal) deixis, media text, subject of media message

Abstract

The article reveals the functional and communicative potential of one-syllable definite-personal sentences as a means of personalizing the subjects of the communicative space of the media message. The application of a complex method of researching monosyllabic sentences based on the functional-communicative approach made it possible to determine that the use of personal monosyllabic sentences in media texts contributes to the personification of the sender of media speech through a marked-personal deixis. Marked-personal deixis, explicated by verb forms of the 1st person, is a means of personalizing the author of a media message and expressing a personified concrete or collective subject of journalistic activity. The marked-personal deixis, explicated by forms of the 2nd person with the meaning of direct addressability, personalizes the addressee of the media message and is realized by the following pragmatic variations of the one-syllable marked-personal sentence: 1) speech addressed to a specific addressee; 2) speech in which the addressee is the subject; 3) narrative in the form of the 2nd person: "YOU" text represents the discrepancy between the actual creator and the subject of speech - statements belong to the 1st person, and the forms of the 2nd person refer to the imaginary reader who perceives what is said; 4) generalization of personal experience.

References

Мельничук О. С. Розвиток структури слов’янського речення / О. С. Мельничук. К.,

324 с.

Олешко Ю.Л. Староукраїнська проповідь XVII ст. у комунікативно-когнітивному

вимірі: дис. … канд. філол. наук зі спеціальності 10.02.01 – укр. мова. Київ :

КНУ імені Тараса Шевченка, 2017. 24 с.

Плющ М. Я. Категорії суб’єкта і об’єкта в структурі простого речення : монографія. –

Вид-ня 2-ге, доповнене / М. Я. Плющ ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова.

Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. 203 с.

Сидоренко О.П., Вишняк Л.Н., Бондаренко О.Є. Мовні прояви авторської

присутності в медіатексті / О.П.Сидоренко, Л.Н.Вишняк, О.Є.Бондаренко.

Філологічні трактати. 2021. 13 (№1). C. 68-74.

Словник української мови : [в 11 т.] / АН УРСР, Ін-т мовознавства ім. О.О. Потебні ;

[ред. кол. : І.К. Білодід (гол.), А.А. Бурячок, В.О. Винник та ін.]. Київ : Наукова

думка. Т. 10 : Т - Ф / [ред. тому : А.А. Бурячок, Г.М. Гнатюк]. 1979. 658 с.

Ясакова Н. Категорія персональності: природа, структура та репрезентація в

українській літературній мові: монографія / Наталія Ясакова. К. : НаУКМА,

328 с.

Ясакова Н.Ю. Семантика персональності: рівні, способи і форми репрезентації в

українській мові. / Н. Ю. Ясакова // Наукові записки [Ніжинського державного

університету ім. Миколи Гоголя]. Серія : Філологічні науки. 2013. Кн. 2.

С. 200-205.

Benveniste Emile, Problèmes de linguistique générale, Paris, N.R.F., Bibliothèque des

sciences humaines, 1966, 1 vol., 356 p.

Published

2023-08-02

How to Cite

Sydorenko, O., & Bondarenko, O. (2023). FUNCTIONAL-COMMUNICATIVE POTENTIAL OF SIGNIFICANT-PERSONAL SENTENCES: PERSONALIZATION OF THE MEDIA SUBJECT. Philological Treatises, 15(1), 145–154. Retrieved from https://tractatus.sumdu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1083