DEVELOPMENT OF THE EMOTIONAL SPHERE OF MIDSHIPMEN OF MILITARY HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS AT THE ENGLISH CLASSES
Keywords:
innate inclinations, emotional intelligence, emotional receptivity, emotional competence, mental life.Abstract
The article considers the development of the emotional sphere of midshipmen of military higher educational institutions at the English classes. The level of the emotional life of parents, hemispheric type of thinking, hereditary traits, temperament properties, features of information processing - are important factors in the development of emotional life. Innate capabilities largely determine the emotional sphere of a person's mental life. Their role in human life is obvious. Based on the analysis, we can conclude that the study of the emotional life of university youth is an important factor in the adaptation, and optimization of the educational process and at the English classes. Despite the importance and diversity of research, some aspects of the study of emotional life, and human intelligence remain relevant and hypothetical. In our opinion, the characterization of the heuristic potential of emotional intelligence, categorization, and differentiation of concepts, emotional culture in the conceptual field of emotional intelligence opens the way for further justification of the problem. The study of the emotional states of young people, their intellect is connected both with the complexity of issues in the conceptual range of this problem and with the need for further applied research.References
Андреева, 2007 – Андреева И.Н. Предпосылки развития эмоционального интеллекта. И.Н. Андреева. Вопросы психологии. 2007. № 5. С. 57 – 65.
Андреева, 2009 – Андреева И. Н. Концептуальное поле понятия «эмоциональный интеллект». И. Н. Андреева. Вопросы психологии. 2009. № 4. С. 131 – 141.
Божок, 2005 – Божок О.О. Емоційна культура студентів як ціннісна складова становлення їх особистості. О.О. Божок. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Випуск 31. Серія: психологічні науки: Збірник наукових праць у 3-х т. Чернігів: ЧДПУ. 2005. № 31. Т. 1. С. 36 – 40.
Власова, 2005 – Власова О.І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку: Монографія. О.І. Власова. К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет». 2005. 308 с.
Гоулман, 2009 – Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. Д. Гоулман, пер. с анг. А.П. Исаевой. М.: АСТ. Москва; Владимир: ВКТ. 2009. 478 С.
Дружинин, 1999 – Дружинин В.Н. Метафорические модели интеллекта. В.Н. Дружинин. Психол. журн.1999. Т. 20. № 6. С. 44 –52.
Либин, 2000 – Либин А.В. Дифференциальная психология. На пересечении европейских, российских и американских традицій. А.В.Либин. М.: Смысл; 2000. С.532
Остапчук, 2012 – Остапчук О.М. Школа «емоційного інтелекту». О.М. Остапчук. Директор школи, ліцею, гімназії. 2012. С. 31 – 40.
Пашко, 2007 – Пашко Т. А. Психологічні засади формування емоційної культури сучасної молоді/ Т. А. Пашко. Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології ім..Г. С. Костюка АПН України. За ред. С. Д. Максименка. Т. ІХ. Ч. 1. К. 2007. С. 322 – 327.
Психологічна енциклопедія, 2006 – Психологічна енциклопедія. Автор-упорядник Степанов О.М. К.:Академ. видав. 2006. 423 С.
Юркевич, 1980 – Юркевич В. С. Развитие начальных уровней познавательной потребности у школьников. В. С. Юркевич. Вопросы психологии. 1980. № 2. С.83– 92.
Русалов, 1995 – Русалов В. М., Дудин С. И. Темперамент и интеллект: общие и специальные факторы развития. В. М. Русалов, С. И. Дудин. Психол. журн. 1995. № 5. С. 12 – 23.
Русалов, 1999 – Русалов В.М., Наумова Е.Р. О связи общих способностей с «интеллектуальными» шкалами темперамента. В.М. Русалов, Е. Р. Наумова. Псих. журн. 1999. Т. 20. № 1. С. 70 – 77.
Робертс, 2004 – Робертс Р.Д. и др. Эмоциональный интеллект: проблемы теории, измерения и применения на практике. Р. Д. Робертс. Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2004. Т. 1. № 4. С. 3 – 26.
Mayer, 2004 – Mayer J. D., Salovey P., Caruso D. Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. J. D. Mayer , P. Salovey, D. Caruso. Psychol. Inq. 2004. V.15. N 3. P. 197 – 215.
Pushina, 1991 – Pushina A. Kh. Peculiarities of identification of the sound speechs emotional context. A. Kh. Pushina. Int. J.Psychophisiol. 1991. V. 11. N 1. P.63.