TOPOS OF THE ROAD IN THE PLAYS “PEOPLE’S MALAKHII” BY MYKOLA KULISH AND “EMPEROR JONES” BY EUGENE O’NEILL
Keywords:
Topos, character, comparative analysis, dramatic action, composition, interpretation, subconscious, national tradition, self-identification.Abstract
The article presents a comparative analysis of the plays “People’s Malahii” by Mykola Kulish and “Emperor Jones” by Eugene O’Neill. Its aim is to identify the common and distinctive features of the artistic interpretation of the road topos, which serves as the structural and compositional centre of the analysed plays. The movement of the main characters in space ensures the development of the dramatic action as well as the revelation of the main characters of the plays: Malachai and Jones. The primary motivation for Malakhai and Jones is rooted in their respective obsessions: for Malakhai, it is the socialist restructuring of society, while for Jones, it is a relentless pursuit of power and wealth. In both cases, the emphasis is on the hopelessness and tragic inevitability of the characters' paths, the stages of which are associated with Dante's circles of hell. In the works of the Ukrainian author, these circles are represented in the form of urban institutions: streets, asylums, factories, and brothels, which symbolise the absurdity of Malakhy's efforts, reducing them to “blue nothingness”. In Eugene O'Neill's play, Jones's journey ends in the forest and shifts into the realm of the subconscious, where memories of the Emperor's immoral deeds are projected through the prism of his people's impoverished past, provoking sharp pangs of conscience and a desire for atonement. The thorny path of the characters ends in a tragic resolution; however, while the Ukrainian playwright's fanaticism of Malachi reaches its extreme, leading to the final renunciation of family values, the American Jones comes to the realisation of his own guilt and the desire to reconnect, even after death, with his roots.References
Абрамовська, Я. (2008). Топос і деякі спільні місця літературознавчих досліджень. Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. [упоряд. Б. Бакули]. Київ: Києво-Могилянська академія. C. 351–370.
Козлов, Р. (2005). Художній час і художній простір у драматургії (на матеріалі української літератури ХVII – XVIII ст.): автореф. дис. … канд. філол. наук. Кіровоград.
Копистянська, Н. (2012). Час і простір у мистецтві слова. Львів: ПАІС.
Куліш, М. (1990). Народний Малахій: п’єса. Київ: Дніпро.
Марчук, Т. (2016). Образно-смислові домінанти драматургії М. Куліша та Ю. О’Ніла у координатах часопросторового виміру. Султанівські читання. Вип. 5. С. 136–144
Хороб, С. (2002). Українська модерна драма кінця XIX – початку XX століття (Неоромантизм, символізм, експресіонізм). Івано-Франківськ: Плай.
Шерех, Ю. (2008). Шоста симфонія Миколи Куліша. Вибрані праці. Літературознавство. Київ: Києво-Могилянська академія. C. 343–357.
Яцків, Н. (2021). Часопросторова організація роману М. Гагарін «Blonds étaient les blés d'Ukraine». Актуальні питання гуманітарних наук. № 36. Т. 3. С. 163–169. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-3-28
Bloom, S. (2007). Student Companion to Eugene O’Neill. Connecticut: Greenwood Press.
Devdiuk, I., Marchuk, T. (2022). Ukrainian Modernist Drama in the European Context. Forum for World Literature Studies. 14/2. P. 230–243. URL: https://www.fwls.org/Download/Archives/1007.html (3.7.23).
Kaspersky, E. (1998). O teorii komparatystyki. Literatura. Teoria. Metodologia (pod redakcją naukową Danuty Ulickiej). Warszawa: Wydawnictwo Dydaktyczne Wydziału Polonistyki. S. 331–356.
Krasner D., 2005: A Companion to Twentieth-Century American Drama. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
O’Neill, E. (1988). Selected Letters. Yale University Press.
O’Neill, E. (2011). Emperor Jones. Dover Publications.
Skwarczynska, S. (1954). Wstęp do nauki o literaturze. Warszawa: Instytut Wydawniczt PAX. T. І.