«LIANOZOVIAN TEXT» IN THE GENRIKH SAPGIR’S POETICAL WORKS: METALITERARY AND INTERMEDIATE ASPECTS

Authors

Keywords:

Lianozovo school, concrete poetry, minimalism

Abstract

The article examines the specifics of reflecting the history and artistic practice of the Lianozovo non-conformist artistic group in the G. Saphir's poetic cycles «The End and the Beginning» and «The New Lianozovo». The peculiarities of the deployment of the memoir component, fragments of biographies of the association's participants and autobiographical material are determined. To reconstruct elements of the creative strategies of the underground representatives – artists and writers Saphir applies the techniques of intermediality and metalliterature methods. A number of images, landscape sketches, reduced ekphrasis correspond with O. Rabin's minimalist painting and «concrete» poetry by the Lianozovites and reproduce the range of problems of so-called «barrack» literature – social troubles, restrictions of freedom in a totalitarian country, poor and disorderly life, extreme devaluation of human life, and ultimately, the absurdity of existence as a whole. G. Saphir uses the intertext by the Lianozovites (E. Kropivnitsky, I. Kholin and his own pretexts). The author resorts to the reconstruction of certain methods of the Lianozovo school such as minimalism, «protocol writing», grotesque, absurdism and applies them in depicting the realities of life in the 90s. At the same time, the connection with the concrete poetry is diversified by a wide range of traditions – from game poetry, known since ancient times, to the artistic practice of oberiuts and the later methodology of conceptual performances. The complex multi-layered text created by the writer is a kind of version of a poetic memoirs and at the same time reveals the characteristic features of his idiostyle – game poetics, an attitude to experiment, metaphysical viewpoint of world perception.

References

Бокарев А. (2014). Формы репрезентации «Я» и «другого» в лирике неотрадиционализма и второго русского авангарда. Ярославский педагогический вестник, 2014. № 2. Т. 1 (Гуманитарные науки). С. 203-207.

Жаккар Ж.-Ф. (1995). Даниил Хармс и конец русского авангарда. Санкт-Петербург: Академический проект, 1995. 472 с.

Заярна І. (2022). Метафізичний дискурс лірики Генріха Сапгіра. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського Серія: Філологія. Журналістика. Київ, 2022. Том 33 (72). № 2 Том 2. С.170-175.

Зубова Л. (2010). Генрих Сапгир: подробности сущностей. Языки современной поэзии. Москва: Новое литературное обозрение, 2010. С. 50-80.

Кропивницкий Е. Избранное: 736 стихотворений + другие материалы. Москва: Культурный слой. 2004. 672 с.

Кулаков В. (1999). Поэзия как факт. Статьи о стихах. Москва: Новое литературное обозрение, 1999. 400 с.

Кулаков В. (2007). Атмосферный фронт. Воздух. № 3. URL: http://www.litkarta.ru/projects/vozdukh/issues/2007-3/kulakov/view_print/ (дата звернення: 28.04.2023).

Маурицио М. (2009). Московский (под)текст в поэзии Генриха Сапгира: К постановке вопроса. Полилог. 2009. № 2. С. 71-77.

Махонинова А. (2009). Документальное творчество Генриха Сапгира. Полилог. 2009. № 2. С. 170-172.

Некрасов Вс. (1996). Лианозово – Москва. Журавлёва А., Некрасов Вс. Пакет. Москва: Меридиан, 1996. С. 305-323.

Некрасов Вс. (1999). Лианозовская группа. Лианозовская школа. Некрасов Вс. Лианозово. Москва: Век ХХ и мир, 1999. С. 56-71.

Рабин О. (1986). Три жизни. Париж-Нью-Йорк: Третья волна. 1986. 181 с.

Сапгир Г. (1990). Взгляд в упор. Кулаков В. Поэзия как факт. Статьи о стихах. Москва: Новое литературное обозрение, 1999. С. 324-331.

Сапгир Г. (2008). Складень. Москва: Время, 2008. 928 с.

Сапгир Г. (2004). Учитель. Кропивницкий Е. Избранное: 736 стихотворений + другие материалы. Москва: Культурный слой. 2004. С. 625-628.

Семенова С. (2008). Поэты группы ОБЭРИу. Русская литература 1920-1930-х годов: портреты поэтов: в 2 Т. Москва: ИМЛИ РАН, 2008. Т. 2. С. 790-806.

Ткачук Ю., Бокарев А. (2021). Лианозовский биографический миф в романе Владимира Сорокина «Голубое сало». URL: https://cyberleninka.ru/article/n/lianozovskiy-biograficheskiy-mif-v-romane-vladimira-sorokina-goluboe-salo/viewer (дата звернення: 28.04.2023).

Токарев Д. (2002). Курс на худшее: Абсурд как категория текста у Даниила Хармса и Сэмюэля Беккета. Москва: Новое литературное обозрение, 2002. 339 с.

Орлицкий Ю. (1993). Генрих Сапгир как поэт «лианозовской школы». Новое литературное обозрение. 1993. № 5. С. 208-211.

Юрченко Т. (2023). «Русский конкретист» Всеволод Некрасов: своеобразие поэтики. Социальные и гуманитарные науки. Серия 7: Литературоведение. № 1. С. 40-60.

Published

2023-07-06

How to Cite

Zayarna , I. (2023). «LIANOZOVIAN TEXT» IN THE GENRIKH SAPGIR’S POETICAL WORKS: METALITERARY AND INTERMEDIATE ASPECTS. Philological Treatises, 15(1), 62–71. Retrieved from https://tractatus.sumdu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1070