FOREIGN STUDENTS PROJECT ACTIVITY IN THE SCOPE OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE IMPLEMENTATION: ON THE ISSUE OF THE PROJECT METHOD EFFECTIVENESS
Keywords:
distance education, foreign students, communicative competence, project method, motivation, language teaching, project activities, independent workAbstract
The article discusses the features of the project method implementation for foreign higher education applicants. Project activity occupies a leading place in the list of modern pedagogical technologies. However, in practice, its use is limited due to lack of time, technical means, curricula imperfections, etc. During distance learning, which is the dominant form of education, attention to project activities is even more scattered. However, it is the project method that meets the basic needs of our time, since it implements the principle of “learning through action”, is distinguished by integrativity, communicative orientation, communicative competence development etc. The main goal of the proposed work can be considered a generalization of information about the relevance of using the project method in modern language teaching for foreign higher education applicants and the analysis and overcoming of the challenges facing the teacher in the process of transition to distance teaching. The article notes that one of the significant advantages of using the project method in training applicants for higher education is the work on the internal motivation of foreigners. One of the effective means that will help the applicant to find this motivation is the project activity, which should be implemented systematically and consistently. The problem with the introduction of this method is the insufficient level of self-organization of applicants for education, their not always deep and complete understanding of the value of self-education. However, it should be understood that today the independent work of students is one of the most important forms of acquiring competencies. So the teacher should form the skills of self-organization of applicants for education. Only in this case, the transition to distance learning will be painless and will not reduce the efficiency of obtaining knowledge. Project activity today is one of the best technologies that provides students with high motivation for learning, development of their cognitive and communicative abilities, increases the effectiveness of the learning environment, and also normalizes the need for the applicant to acquire knowledge and develop skills on their own, with minimal teacher assistance.References
Бондаренко Н. Проектна діяльність учнів на уроках української мови. Українська мова і література в школі. Київ, 2017. № 5 (134). С. 2–7.
Вороненко Т. І. Класифікація навчальних проектів. Проблеми сучасного підручника. Київ: Педагогічна думка, 2016. Вип. 17. С. 76–91.
Гладка О. Формування комунікативної компетенції студентів на основі проектної методики навчання іноземної мови. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 7. С. 36–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2013_7_7 (дата звернення: 15.05.2022).
Годованець Н. І. Проектний метод вивчення іноземної мови. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 31. С. 47–48. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2014_31_16 (дата звернення: 15.05.2022).
Дистанційне навчання в глобалізованому світі: збірник тез доповідей. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2021. 101 с.
Іжко Є. С. Метод проектів як один із засобів оптимізації автономного навчання. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2014. № 2. С. 92–98.
Кравцова Н. Г. Новаторська педагогічна діяльність Джона Дьюї у Чиказькому університеті (1894–1904 рр.). Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2017. Вип. 76 (1). С. 38–42.
Куліченко А. К. Педагогічна концепція В. Г. Кілпатрика та її світове значення: монографія. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2014. 288 с.
Кушнірук С. А. Розвиток категорійно-поняттєвого апарату дидактики у педагогічній науці України (20-90-ті рр. ХХ ст.): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец. 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки». Київ, 2019. 45 с.
Лебедева А. И., Иванова Е. В. Метод проектов в продуктивном обучении. Школьная технология. 2002. № 5. С. 116−120.
Лепко Г. В. Метод проектування в навчальному процесі. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2011. № 1. С. 161–163.
Метод проєктів в українській школі 1920–1930-х років / Педагогічний музей України; [укладачі: В. О. Гайдей, О. П. Міхно; наук. консультант О. В. Сухомлинська]. Вінниця : Видавець ФОП Кушнір Ю. В., 2019. 192 с.
Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. Учебное пособие для студентов педагогических вузов и системы повышения квалификации педагогических кадров. Москва : Издательский центр «Академия», 2001. 271 с.
Пометун О. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ : «А.П.Н.», 2002. 136 с.
Проблеми методів, 2020 – Проблеми методів компетентнісно орієнтованого навчання української мови в закладах загальної середньої освіти: збірник матеріалів круглого столу, присвяченого пам’яті члена-кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Біляєва Олександра Михайловича (22 жовтня 2020 р., м. Київ). Київ : Педагогічна думка, 2020. 120 с.
Сисоєва С. Особистісно зорієнтовані технології: метод проектів. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Київ, 2002. № 1. С. 73–80.
Тарнопольський О. Б. Проектна методика навчання іноземних мов для спеціальних цілей у немовних вишах. Функциональная лингвистика. 2011. Т. 2, № 2. С. 220–222.
Устименко О. М. Типологія проектів у навчанні іноземних мов. Молодий вчений: науковий журнал. Херсон: Видавничий дім «Гельветика». 2016. № 2 (29). С. 347–352. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/2/83.pdf (дата звернення: 15.05.2022).
Щеглова А. О. Місце проектного методу для формування і розвитку іншомовної комунікативної компетентності студентів в умовах змішаного навчання. Інформаційні технології і засоби навчання, № 3 (53). С. 142–149, 2016. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1381 (дата звернення: 15.05.2022).
Щербина С. В. Застосування проектного методу у викладанні іноземної мови у вищому навчальному закладі. Наукові записки: зб. наук. пр. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. Вип. 128. С. 519–522.
Hutchinson T. Introduction to Project Work. Oxford: Oxford University Press, 1991.
Petersen C. Project-based learning through the eyes of teachers and students: Investigating opinions of PBL in adult ESL (Master’s thesis). University of Victoria, Canada, 2004.