DIDACTIC POTENTIAL OF AUDIOVISUAL MATERIALS IN TRANSLATORS’ TRAINING

Authors

Keywords:

didacticization, didactic potential, authentic audiovisual material, communicative competence, competence.

Abstract

The article reveals the didactic potential of authentic audiovisual materials in the context of translators’ training based on the works of the bands Rammstein and Till Lindemann. The use of the biblio-semantic method made it possible to study and generalize theoretical experience on didactic issues, in particular, songwriting. Thus, the article analyses approaches to the definition of the concept of "didacticization", suggests the own one and determines the guiding principles of didacticization of audiovisual materials in the context of professional training of linguists and translators based on the formed corpus of illustrative research material. Attention is focused on the argumentation of the ways of using the songs of the bands Rammstein and Till Lindemann for the development of various types of speech activity. In particular, it was found that in the context of the professional training of linguists and translators, the relevant criteria should be the following: a clear potential for didactic training in order to develop key competencies, correlation with the curriculum (studied topics), compliance with the age expectations and language level of the recipients. Didacticization of audiovisual material involves training in basic types of speech activity, i.e., listening, reading, oral and written speech. The set of exercises presented in the survey performs an intensification or consolidation function and focuses on practising skills for a certain type of speech activity.

References

Бойченко, 2013 – Бойченко В.В. Дидактичні системи у вищій освіті : навч. посіб. В. В. Бойченко. Умань : ПП Жовтий О. О., 2013. 121 с.

Жупаник, 2022 – Жупаник О. Ефективність та особливості застосування автентичних матеріалів, спрямованих на розвиток навичок слухового сприймання на заняттях з англійської мови. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 2022. 1(25). C. 67-74.

Климчук, 2018 – Климчук А. М. Особливості застосування аудіовізуальних технологій у професійній діяльності майбутніх учителів іноземних мов (на прикладі французької мови). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 2018. Випуск 4 (95). С. 71-75.

Мартиненко, 2016 – Мартиненко О.Є. Критерії відбору аудіотекстів для навчання майбутніх перекладачів англомовного аудіювання в умовах заочної форми навчання. Іноземні мови, 2016. No2(86). С. 40-47.

Мартиненко, 2023 – Мартиненко С. С. Експериментальна розробка тексту з пропусками на прикладі композиції Deutschland гурту Rammstein. URL: https://worksheet.digital/present/work/b1d689bb-7d47-4725-a268-62ed8eb43c64 (дата доступу: 16.10.2023).

Рябуха, Зіненко, Гостіщева, 2017 – Рябуха Т., Зіненко Н., Гостіщева Н. Формування аудитивної компетенції майбутніх перекладачів під час навчання усного послідовного перекладу. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія : Педагогіка, 2017. № 2. С. 137-143.

Текст пісні гурту Rammstein «Deutschland». Веб-ресурс GOODSONGS.COM.UA. 2023. URL: https://goodsongs.com.ua/song162301_rammstein_deutschland.html (дата доступу: 16.10.2023).

Текст пісні гурту Rammstein «Radio». Веб-ресурс GOODSONGS.COM.UA. 2023. URL: https://goodsongs.com.ua/song162302_rammstein_radio.html (дата доступу: 16.10.2023).

Art. 5 Absatz 3 Satz 1. Grundgesetz. URL: https://dejure.org/gesetze/GG/5.html (дата доступу: 16.10.2023).

Caspari, Grünewald, Hu, Küster, Nold, Vollmer, Zydatiß, 2008 – Caspari D., Grünewald A., Hu A., Küster L., Nold G., Vollmer H. J., Zydatiß W. Kompetenzorientierung, Bildungsstandards und fremdsprachliches Lernen – Herausforderungen an die Fremdsprachenforschung. Positionspapier von Vorstand und Beirat der DGFF. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2008. Band 19, Heft 2/2008. S. 163–186.

Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Council of Europe Publishing, Strasbourg, 2020. URL: www.coe.int/lang-cefr (дата доступу: 16.10.2023).

Darf man die Nazi-zeit für pr benutzen? Rammstein schockt mit KZ-Video. Historiker, Politiker und jüdische Verbände reagieren empört. 2019. URL: https://www.bild.de/unterhaltung/leute/ leute/rammstein-schockt-mit-kz-video-darf-man-die-nazi-zeit-fuer-pr-benutzen-60907904.bild.html (дата доступу: 16.10.2023).

Jank, Meyer, 2002 – Jank W., Meyer H. Didaktische Modelle. (5. voll. überbearb. Aufl.). Berlin: Cornelsen Scriptor Verlag, 2002. 399 S.

L-Pub. Language Level Evaluator, 2023. URL: https://l-pub.com/language-level-evaluator/?lang=de (дата доступу: 16.10.2023).

Rammstein provoziert auf Youtube. „Aufmerksamkeit kriegen, um danach zurückzurudern”: Jonas Engelmann im Gespräch mit Max Oppel. 2019. URL: https://www.deutschlandfunkkultur.de/rammstein-provoziert-auf-youtube-aufmerksamkeit-kriegen-um-100.html (дата доступу: 16.10.2023).

Rodriguez Cemillan – Rodriguez Cemillan D. (Rock)Musik im Fremdsprachenunterricht. URL: http://www.manfred-huth.de/fbr/unterricht/sek/lola.html (дата доступу: 16.10.2023).

Stangl, 2023 – Stangl W. Didaktisierung – Online Lexikon für Psychologie & Pädagogik, 2023. URL: https://lexikon.stangl.eu/4458/didakti sierung (дата доступу: 16.10.2023).

REFERENCES

Boichenko, 2013 – Boichenko V.V. Didactic systems in higher education: teaching. manual V. V. Boychenko. Uman: PP Zhovtyy O. O., 2013. 121 p. [in Ukrainian]

Zhupanyk, 2022 – Zhupanyk O. Effectiveness and features of using authentic materials aimed at developing listening comprehension skills in English classes. Problems of modern teacher training, 2022. 1(25). C. 67-74. [in Ukrainian]

Klymchuk, 2018 – Klymchuk A. M. Peculiarities of the use of audiovisual technologies in the professional activities of future teachers of foreign languages (on the example of the French language). Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. Pedagogical sciences, 2018. Issue 4 (95). P. 71-75 [in Ukrainian].

Martynenko, 2016 – Martynenko O.Ie. Criteria for the selection of audio texts for the training of future translators in English listening in the conditions of correspondence education. Foreign languages, 2016. No. 2(86). P. 40-47 [in Ukrainian].

Martynenko, 2023 – Martynenko S. S. Experimental development of the text with skips on the example of the composition Deutschland by the band Rammstein. 2023. URL: https://worksheet.digital/present/work/b1d689bb-7d47-4725-a268-62ed8eb43c64 (Accessed: 16.10.2023) [in German].

Riabukha, Zinenko, Hostishcheva, 2017 – Riabukha T., Zinenko N., Hostishcheva N. Formation of auditory competence of future translators during training of oral sequential translation. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy, 2017. No. 2. P. 137-143 [in Ukrainian].

Text of the Rammstein song “Deutschland”. Web resource Veb-resurs GOODSONGS.COM.UA. 2023. URL: https://goodsongs.com.ua/song162301_rammstein_deutschland.html (Accessed: 16.10.2023). [in German]

Lyrics of Rammstein’s song “Radio”.Veb-resurs GOODSONGS.COM.UA. 2023. URL: https://goodsongs.com.ua/song162302_rammstein_radio.html (Accessed: 16.10.2023). [in German]

Art. 5 Absatz 3 Satz 1. Grundgesetz. URL: https://dejure.org/gesetze/GG/5.html (Accessed: 16.10.2023). [in German]

Caspari, Grünewald, Hu, Küster, Nold, Vollmer, Zydatiß, 2008 – Caspari D., Grünewald A., Hu A., Küster L., Nold G., Vollmer H. J., Zydatiß W. Kompetenzorientierung, Bildungsstandards und fremdsprachliches Lernen – Herausforderungen an die Fremdsprachenforschung. Positionspapier von Vorstand und Beirat der DGFF. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2008. Band 19, Heft 2/2008. S. 163–186. [in German]

Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Council of Europe Publishing, Strasbourg, 2020. URL: www.coe.int/lang-cefr (Accessed: 16.10.2023).

Darf man die Nazi-zeit für pr benutzen? Rammstein schockt mit KZ-Video. Historiker, Politiker und jüdische Verbände reagieren empört. 2019. URL: https://www.bild.de/unterhaltung/leute/leute/rammstein-schockt-mit-kz-video-darf-man-die-nazi-zeit-fuer-pr-benutzen-60907904.bild.html (Accessed: 16.10.2023). [in German]

Jank, Meyer, 2002 – Jank W., Meyer H. Didaktische Modelle. (5. voll. überbearb. Aufl.). Berlin: Cornelsen Scriptor Verlag, 2002. 399 S. [in German]

L-Pub. Language Level Evaluator, 2023. URL: https://l-pub.com/language-level-evaluator/?lang=de (Accessed: 16.10.2023). [in German]

Rammstein provoziert auf Youtube. "Aufmerksamkeit kriegen, um danach zurückzurudern”: Jonas Engelmann im Gespräch mit Max Oppel. 2019. URL: https://www.deutschlandfunkkultur.de/rammstein-provoziert-auf-youtube-aufmerksamkeit-kriegen-um-100.html (Accessed: 16.10.2023) [in German].

Rodriguez Cemillan – Rodriguez Cemillan D. (Rock)Musik im Fremdsprachenunterricht. URL: http://www.manfred-huth.de/fbr/unterricht/sek/lola.html (Accessed: 16.10.2023) [in German].

Stangl, 2023 – Stangl W. Didaktisierung – Online Lexikon für Psychologie & Pädagogik, 2023. URL: https://lexikon.stangl.eu/4458/didakti sierung (Accessed: 16.10.2023) [in German].

Published

2023-12-15

How to Cite

Yehorova , O., Prokopenko, A., & Martynenko, S. (2023). DIDACTIC POTENTIAL OF AUDIOVISUAL MATERIALS IN TRANSLATORS’ TRAINING. Philological Treatises, 15(2), 156–166. Retrieved from http://tractatus.sumdu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1116