SYMBOLISM AS A MEANS OF CREATING UNCERTAINTY IN SALMAN RUSHDI'S NOVEL «MIDNIGHT'S CHILDREN»

Authors

Keywords:

uncertainty, poetics, style, symbol, genre, novel, narration, history, postmodernism.

Abstract

The article deals with a role of symbolism in creation of the poetics of uncertainty as an important phenomenon of modern literature. It is noted that in a theoretical sense, symbol is a type of artistic image that is effectively used by writers for the purpose of forming a multi-meaningful content. In the proposed paper, the material for studying the specified effect is Salman Rushdi's novel «Midnight's Children», recognized as very representative of the postmodern paradigm. The purpose of the studio is to identify the means and methods of creating symbolic imagery in the novel, to establish its artistic and aesthetic functions in the general context of the author's genre and poetic-style searches. The direct factor in expansion of complex symbolic imagery in the novel is an unreliable narration of the protagonist Saleem Sinai. His perception and interpretation of the historical reality is complicated by the physical and mental injuries he suffered and actual mental illness. The recent history of India in the novel has a grotesque-symbolic dimension, which is consistent with the multi-genre status of the work, in which signs of neo-mythological, post-colonial, post-modernist discourse are intertwined. The novel's protagonist conducts his story in such a way that the descriptions of historical events lose their one-dimensionality, acquire a symbolic meaning, become instable in their ambiguity and tend towards uncertainty.

References

Аверинцев С.С. Софія – Логос. Словник. Київ : Дух і Літера, 1999. 464 с.

Аналітика наративного дискурсу : навч.-метод. посіб. / [упоряд.: О. В. Кеба, Р. М. Семелюк]. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. 200 с.

Баррі П. Вступ до теорії : літературознавство та культурологія / пер. з англ. О. Погинайко. Київ : Смолоскип, 2008. 360 с.

Бовсунівська Т.В. Теорія літературних жанрів : Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману. Київ : Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2009. 519 с.

Залужна М.В. Реалізація принципу невизначеності в англійській мові: структурно-семантичний та лінгвокогнітивний аспекти (на матеріалі британських постмодерних художніх текстів XXI століття) : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04; Держ. ВНЗ "Запоріз. нац. ун-т". Запоріжжя, 2016. 315 с.

Кеба О. В. Міфологічна критика в літературознавстві ХХ ст. // Фондові лекції викладачів факультету іноземної філології. Частина 2. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2014. С. 177-192.

Коваль М.Р. Особливості постмодерністської інтерпретації історії в романі С. Рушді “Опівнічні діти” // Питання літературознавства. 2002. Вип. 9 (66). С. 66-78.

Магічний реалізм // Літературознавча енциклопедія : У двох томах. Т.2 / Авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. К. : ВЦ «Академія», 2007. С. 15.

Мазін Д. М. Поетика романів Салмана Рушді : дис. … канд. філол. наук: спец. 10.01.04 «Література зарубіжних країн». Київ, 2003. 176 с.

Мазін Д. М. Міфопоетичні координати творчості С. Рушді // Магістеріум. Літературознавчі студії. Київ: Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2012. № 48. С. 99–102.

Рушді Салман. Опівнічні діти. Переклад з англійської: Наталя Трохим. Київ: Юніверс, 2007. 704 с.

Чорноконь В. В. Форми і функції невизначеності в постмодерністському романі // Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Том 33 (72). № 4. Ч. 2. 2022. С. 198-202.

Cunningham, Valentine. Nosing out the Indian reality: A novel of myth, fiction and theatre preoccupied both with India and the business of being a novel at all // Times Literary Supplement. 1981. 15 May. URL : https://brill.com/display/book/9789004483736/back-2.xml (дата звернення 20.09.2023).

Droogan J. Memory, History, and Identity in the Post-religious Universe of Salman Rushdie's Midnight’s Children. Literature & Aesthetics. 2009. № 19. P. 202–216.

Hutcheon, Linda. Historiographic Metafiction Parody and the Intertextuality of History. Intertextuality and Contemporary American Fiction. Ed. O'Donnell, P., and Robert Con Davis. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1989. P. 3-32. URL : https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/10252/1/TSpace0167.pdf (дата звернення 20.09.2023).

Kakutani, M. Critic's Notebook; Telling Truth Through Fantasy: Rushdie's Magic Realism // NYT. 1989, February 24. Section C, p. 30. URL : https://nytimes.com/1989/02/24/books/critic-s-notebook-telling-truth-through-fantasy-rushdie-s-magic-realism.html (дата звернення 20.09.2023).

Marinescu R. Forging National Identity. Salman Rushdie and (Post)colonial Violence. Cultural and Literary Studies. 2007. № 1. P. 90–102.

Radavičiūtė, Jurate. Postmodernism in Salman Rushdie's Novels Midnight's Children and Shame. Vilnius University, 2011. 153 s.

Rocha, P. A. Salman Rushdie: A Critical Study of his Novels (PhD Thesis) Goa: Goa University, 2008. 296 p.

Roy M., Roy A. G. Bombay in Salman Rushdie's Novels: a Study from Global Perspective // Globalism: Journal of Culture, Politics and Innovation. 2014. № 3. P. 1-17.

Salman Rushdie's Midnight's Children. Review // Library Journal. 1981. Feb.15. P. 472.

Stewart, Nicholas. Magic realism in relation to the post-colonial and Midnight's Children. Online, 21 June 1999. // https://web.archive.org/web/20061230072709/http://www.qub.ac.uk/schools/SchoolofEnglish/imperial/india/rushdie.htm (дата звернення 20.09.2023).

Waugh, Particia. Metafiction. The theory and Practice of Selfconscious Novel. L., NY : Methuen, 1984. 176 p.

Published

2023-12-07

How to Cite

Chornokon, V. (2023). SYMBOLISM AS A MEANS OF CREATING UNCERTAINTY IN SALMAN RUSHDI’S NOVEL «MIDNIGHT’S CHILDREN». Philological Treatises, 15(2), 26–38. Retrieved from http://tractatus.sumdu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1097