PHONETIC SKILLS OF THE MODERN FRENCH LANGUAGE AS A COMPONENT OF STUDENTS’ COMMUNICATIVE COMPETENCE

Authors

Keywords:

French language, phonetics, phonology, articulation, competence, consciousness, communicative approach

Abstract

The article deals with the formation of philology students’ phonetic skills of the modern French language. The purpose of the research is to analyze the processes of mastering the basics of the French language which are closely related to mastering of its phonetic and phonemic levels, because the correct articulation of sounds and the prosodic arrangement of speech, as well as the full perception of foreign speech in phonetic terms, ensure the implementation of one of the main functions of the language, the communicative one. Applying the theoretical and methodological bases of analysis and synthesis, informational, historical, structural approaches, deductive and inductive methods, the analysis of the formation of the student’s communicative competence is proposed, taking into account the modern phonetic features of the French language which necessarily includes information about the features of various types of language communication. The components of phonetic skills are considered. The practical experience of teaching phonetics is analyzed. It proves the need for a combined approach to the study of French sounds, their articulation, pronunciation, accentuation and listening. It was found that mastering phonetic and phonemic level of French language at the initial stage of learning is a priority. It is proven that the success of students’ formation of phonetic competence depends on the level of phonetic skills, the acquired knowledge about the phonetics of the language and the dynamic interaction of these components based on common linguistic and phonetic consciousness.

References

Бадікова Н. О. (2017). Проблеми навчання фонетики в підручниках французької мови для вищих навчальних закладів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Дргоманова. 2017. Вип. 58. С. 5-18.

Дячок Н. В. (2021). Особливості фонетичної компетентності у підготовці майбутніх учителів іноземних мов. Перспективи та інновації науки. 2021. 2 (2). С. 49-57.

Жила Г. С. (2020). Фонетика, література та викладання французької мови. Логос. 2020. №10. – Режим доступу: https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.10.05.html – Дата доступу: 12.10.2022.

Космацька Н. В., Шкляр Л. В. (2021). Викладання фонетики французької мови у світлі співпраці з представниками Франції в Україні. Збірник матеріалів V круглого столу «Сучасні тенденції фонетичних досліджень» (22 квітня 2021 р.). Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2021 С. 153-156.

Кучерук О. А. (2008). Методи формування мовленнєвої компетентності (від герменевтичного до психолінгвістичного досвіду). Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». 2008. Випуск № 15. С. 22-25. – Режим доступу: https://core.ac.uk/download/pdf/42976319.pdf – Дата доступу: 12.10.2022.

Полюк І. С. (2021). Фонетична корекція – інтегрований процес вивчення мови. Збірник матеріалів V круглого столу «Сучасні тенденції фонетичних досліджень» (22 квітня 2021 р.). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, вид-во «Політехніка», 2021 С. 147-148.

Чорна, 2021 – Чорна В. (2021). Особливості іншомовної комунікативної компетентності в удосконаленні фахової діяльності вчителя іноземної мови. Калейдоскоп мов. 2021. №5. С. 81-84. – Режим доступу: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-5(200)-81-84 – Дата доступу: 12.10.2022.

Bigun O., Yatskiv N. (2022). Authentic Materials in French Language as a Practice of Intercultural Communication. Філологічні трактати. 2022. Том 14, No1. PP.7-15. – Режим доступу: https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2022.14 (1)-1 – Accessed: 12.10.2022.

Bihun O. (2017). French as a Second/Third Foreign Language in the Context of Multilingual Competence of Philology Students. Science and Education. 2017. Issue 4. PP. 81–86. – Режим доступу: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-4-14 – Accessed: 12.10.2022.

Conseil de l’Europe / Division des Politiques Linguistiques (Strasbourg). (2001). Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre. Enseigner. Evaluer (CECRL), trad. par Lieutaud S., Paris : Didier.

Published

2022-12-12

How to Cite

Bigun, O., Voronko , H., & Feniuk, L. (2022). PHONETIC SKILLS OF THE MODERN FRENCH LANGUAGE AS A COMPONENT OF STUDENTS’ COMMUNICATIVE COMPETENCE . Philological Treatises, 14(2), 7–15. Retrieved from http://tractatus.sumdu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1035