Афанасьєва О. М. Ритуалізовані комунікативні практики в добу новітніх технологій

DOI:  https://doi.org/10.21272/ftrk.2018.10(2)-02 

  • Статтю присвячено огляду та аналізу сучасних потрактувань новітніх процесів
    комунікації в цифровому середовищі, виокремленню основних параметрів та ознак цих процесів,
    які зумовлюють їх ритуалізацію. Виділено когнітивні, праксисні, соціокомунікативні та власне
    комунікативні параметри організації віртуального простору спілкування. Представлено нові
    ознаки й типи комунікативних структур, інтерактивних моделей, комунікативних акторів,
    форм і засобів комунікації. Комунікативні практики в добу новітніх технологій розглядаються
    у взаємодії процесів рутинізації та ритуалізації, які зумовлюють закріплення певних практик
    та надання їм культурно-символічного виміру. Ритуал розглядається в динамічному аспекті,
    що визначає можливості його перенесення, трансформацій тощо.
  • ритуал, комунікація, новітні технології, медіа, мережа, спільнота.
    DOI: 10.21272/Ftrk.2018.10(2)-02
    1. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / М. Кастельс. – М. : Высш. шк. экономики, 2000. – 606 с.– URL : http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Polit/kastel/index.
    2. Becker K. Media and the ritual process / K. Becker // Media, Culture & Society. – 1995. – Vol. 17. –
      629‑646. .  https://doi.org/10.1177/016344395017004007 
    3. Carey J. W. Communication as culture. Essays on Media and Society / J. W. Carey. – N.Y., L. : Rutledge, 2009. – XXVII, 206 p.
    4. Castells M. The Impact of the Internet on Society: A Global Perspective / M. Castells. – 2014. – URL : https://www.technologyreview.com/s/530566/the-impact-of-the-internet-on-society-a-global-perspective.
    5. Dufty N. A Review of the Value of Social Media in Countrywide Disaster Risk Reduction Public Awareness Strategies: Input Paper Prepared for the Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction 2015 March 2014 / N. Dufty. – URL : https://works.bepress.com/neil_dufty/34/download.
    6. Ettema J. S. Crafting cultural resonance. Imaginative power in everyday journalism / J. S. Ettema // Journalism. – 2005. – Vol. 6 (2). – P. 131–152. . https://doi.org/10.1177/1464884905051005
    7. Georges F. Les composantes de l’identité dans le web 2.0, une étude sémiotique et statistique. Hypostase de l’immédiateté: Communication au 76ème congrès de l’ACFAS: Web participatif: mutation de la communication? / F. Georges. – Québec, 2008. – URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00332770v2.
    8. Gupta R. Using Social Media for Global Security / R. Gupta and H. Brooks. – Indianapolis, IN : John Wiley & Sons Inc., 2013. – 456 р.
    9. Haverinen A. Facebook, Ritual and Community – Memorialising in Social Media / / A. Haverinen. – Ethnologia Fennica. – 2015. – Vol. 42. – P.7-22. – URL : https://doi.org/10.23991/ef.v42i0.59284.
    10. Keim M. E. Emergent use of social media: A new age of opportunity for disaster resilience / M. E. Keim, E.Noji // American journal of disaster medicine. – 2011. – Vol. 6 (1). – P. 47–54.
    11. Lasić-Lazić J. Tag-Resource-User: A Review of Approaches in Studying Folksonomies // J. Lasić-Lazić,
      Špiranec and T. Ivanjko // Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML). – 2014. –Vol. 3. – P. 683 –692.
    12. Miczek N. Online ritual in virtual worlds. Christian online services between dynamics and stability /
      Miczek // Heidelberg Journal of Religions on the Internet. – 2008. – Vol. 3.1. – P. 144-173.
    13. Morville P. Ambient Findability: What We Find Changes Who We Become / P. Morville. – Sebastopol : O’Reilly Media, 2005. – XIV, 208 p.
    14. Morville P. Information Architecture for the World Wide Web / P. Morville and L. Rosenfeld. – Sebastopol: O’Reilly Media, 2007. – ХІХ, 504 с.

    15.  Norman D. A. Things That Make Us Smart: Defending Human Attributes In The Age Of The Machine /
    D. A. Norman. – Reading, MA : Addison-Wesley, 1993. – 304 p.

    1. Papadakis M. C. Computer-Mediated Communities: The Implications of Information, Communication, and Computational Technologies for Creating Community Online: Final Report / M. C.Papadakis. – SRI International, 2003. – Х, 57 р. – URL : http://www.sri.com/policy/csted/reports/sandt/it.
    2. Proulx S. Mapping the Virtual in Social Sciences: On the Category of “Virtual Community” / S. Proulx,
      Latzko-Toth // The Journal of Community Informatics. – 2005. – Vol. 2, Issue 1. – P. 42–52.
    3. Proulx S. Communautés virtuelles: ce qui fait lien //I n: Proulx, L. Poissant, M. Sénécal (éds.). Communautés virtuelles : penser et agir en réseau. – Presses de l’Université Laval, 2006. – P. 13–26.
    4. Radde-Antweiler K. Cyber-rituals in Virtual Worlds: Wedding Online in Second Life / K. Radde-Antweiler. – Masaryk University Journal of Law and Technology. – 2007. – Vol. 1, No. 2. – URL : http://www.digitalislam.eu/article.do?articleId=1702.
    5. Rheingold H. Net Smart: How to Thrive Online / H. Rheingold. – Cambridge, MA; London : MIT Press,
      – 336 p.
    6. Rheingold H. The virtual community: Homesteading on the electronic frontier / H. Rheingold. – Reading,
      MA : Addison-Wesley, 2000. – 447 p.
    7. Schuler D. Community networks and the evolution of civic intelligence / D. Schuler // AI &Society. – 2010. – Vol. 25, Issue 3. – P. 291–307. – https://doi.org/10.1007/s00146-009-0260-z
    8. Schuler D. New community networks: wired for change / D. Schuler. – Harlow : Addison-Wesley, 1996. – XV, 528 p. – http://publicsphereproject.org/ncn.
    9. Sumiala J. News rituals of participation: Negotiating temporalities, categories, and hierarchies of news-making on YouTube / J. Sumiala, M. Tikka // Anthropological Notebooks. – 2015. – Vol. 21 (3). P. 5–20.
    10. Trant J. Studying social tagging and folksonomy: a review and framework / Trant //
      Journal of Digital Information. – 2008. – Vol.10, No. 1. – URL : http://journals.tdl.org/jodi/index.php/jodi/article/view/269
    11. Trottier D. Theorising Social Media, Politics and the State. An Introduction / D. Trottier and Ch. Fuchs // In: Trottier D., Fuchs Ch. (eds.). Social media, politics and the state. Protests, revolutions, riots, crime and policing in the age of Facebook, Twitter and YouTube. New York: Routledge, 2014. – 3-38
    12. Vatikiotis P. Communication Theory and Alternative Media / P. Vatikiotis // Westminster Papers in Communication and Culture. – 2005. – Vol. 2 (1). 4-29. https://doi.org/10.16997/wpcc.5
  • Завантажити повну версію